Call to Action

Een call to action roept op actie. De CTA is een bekend fenomeen in de online wereld van verkopen van diensten en producten. Het oproepen tot actie van de bezoeker van een website heeft een grote invloed op het succes van de verkoop van diensten of producten.

Het verstrekken van informatie over een product, het tonen van een videofilmpje of het laten zien van een afbeelding is uiteraard perfect als het gaat om aanbieden van content. Als een potentiƫle koper echter op zoek is naar wat specifieks, dan zal deze sneller over de streep worden getrokken als aangespoord wordt tot actie.

CTA op landingspagina

Een call to action is onmisbaar op een landingspagina. Als het goed is dan is de bezoeker die op een landingspagina terechtkomt al op zoek naar datgene wat er wordt aangeboden. Het is dan nog slechts een kwestie van over de streep trekken om een verkoop te realiseren.

Bij het gebruik van een CTA is het kleurenschema dat op de webpagina gebruikt wordt van belang. Doorgaans wordt aangeraden om een oproep tot actie letterlijk te doen en vorm te geven in bijvoorbeeld een button die duidelijk zichtbaar is.

Geef kleur aan de oproep tot actie

De button die gebruikt wordt om tot actie over te gaan, kan van een kleur worden voorzien die afwijkt van de achtergrondkleur. De button kan namelijk maar beter duidelijk zichtbaar zijn.

Vaak wordt aangeraden om voor oranje te kiezen als kleur van de button, maar deze kleur dient dan niet op de rest van de website voor te komen. Als dat wel het geval is, kan beter voor een andere onderscheidende kleur worden gekozen, zoals geel of groen.

Een call to action vergroot het succes van het doel dat aan de landingspagina of webpagina verboden is en zet echt aan tot actie.
Reactie plaatsen