Content marketing is het op strategische en regelmatige wijze aanbieden van inhoud aan bezoekers. Het kan daarbij gaan om diverse soorten inhoud. Bijvoorbeeld een verkopende tekst, maar ook om filmpjes en afbeeldingen die waarde bieden.
De marketing gaat op het gebied van content strategie verder dan alleen het aanbieden van inhoud op de eigen website. Het is namelijk ook de bedoeling dat de content verder verspreid gaat worden. Social media vormen daarvoor een prima bron voor verdere verspreiding.
Kwaliteit en content marketing
Het is uiteraard belangrijk om inhoud te bieden die gericht is op de bezoekers van de website. Kwaliteit staat daarbij bovenaan. Met betrekking tot de zoekmachine optimalisatie geldt eveneens dat de kwaliteit van de content belangrijk is.
Google kijkt uiteraard ook naar de hoeveelheid content, maar zeker ook naar de kwaliteit en gaat daarbij onder meer af op de waarde die bezoekers eraan hechten. Dat kan onder meer afgeleid worden aan backlinks die op natuurlijke wijze ontstaan doordat de inhoud door bezoekers bijvoorbeeld via social media wordt verspreid.
Belang van zoekwoorden onderzoek
Ten aanzien van SEO en het verkrijgen van meer verkeer naar de website is het op het gebied van content marketing belangrijk om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Uiteraard gaat het dan om zoekwoorden die relateren aan de website of aan een product of dienst.
Om de website te onderscheiden kan er zowel van shorttail keywords als van longtail keywords gebruik worden gemaakt. De eerstgenoemde groep heeft betrekking op enkele zoekwoorden en de tweede groep gaat uit van een combinatie van meerdere zoekwoorden. Daarop is namelijk minder concurrentie en daardoor kan een website zich daarmee onderscheiden.
Het zoekwoord kan zowel gebruikt worden voor het optimaliseren van een webpagina als voor een video of afbeelding. Het uitgangspunt is dat op basis van de keyword content gecreƫerd wordt.
Met betrekking tot content marketing is het regelmatig aanbieden van waardevolle inhoud van belang voor bezoekers en de zoekmachine.