Content strategie is belangrijk om het doel te bereiken via content marketing. Er kunnen verschillende doelen zijn verbonden aan het ontwikkelen van strategische plannen. Doorgaans is het doel van zoekmachine optimalisatie van belang, maar de focus kan ook gericht worden op bezoekers. Een ander doel is het verwerven van de status als een expert door zeer waardevolle content aan te bieden.
Het aanbieden van content aan bezoekers is belangrijk en heeft uiteindelijk bij een goede marketing ook invloed op de positie in de zoekmachine. In dat opzicht kunnen twee doelen gecombineerd worden tot een specifiek doel. Het creëren van waarde voor bezoekers dat tot een betere positie in de zoekmachine leidt.
Focus op de lange termijn
De content strategie richt zich op de lange termijn. Om ermee te beginnen is het van belang om eerst een zoekwoorden onderzoek te verrichten. De keyword analyse biedt namelijk inzicht in de zoekwoorden die het uitgangspunt kunnen vormen voor content marketing.
In het zoekwoorden onderzoek kan er gekeken worden naar longtail keywords en shorttail keywords. De concurrentie op het gebied van shorttail keywords is doorgaans groter dan die van longtail keywords. Beide opties kunnen echter gebruikt worden voor content marketing.
Doelgroep bereiken
Er kan nog zoveel content op een website staan, maar als de doelgroep niet wordt bereikt, dan slaat de strategie de plank mis. Het is dan ook belangrijk om actief te zijn. Bijvoorbeeld op social media en Google Plus, Facebook en Twitter in te zetten om de website onder de aandacht te brengen.
Als er eenmaal bezoekers naar de website komen, dan is het van belang deze daar te houden. Door de interne linkstructuur goed op orde te hebben, maken bezoekers graag van de gelegenheid gebruik om via links op andere pagina´s te komen.
Het is aan te raden om de content strategie uit te werken en er regelmatig weer naar te kijken om de strategische zetten eventueel aan te passen.