Deeplinking

Deeplinking wordt toegepast om bezoekers niet naar de homepage van een site te brengen, maar naar een dieper gelegen deel op de website waar relevante inhoud wordt getoond. Om dat te bereiken wordt een hyperlink op een webpagina geplaatst.

De hyperlink kan in plaats van naar een specifieke webpagina ook leiden naar een afbeelding op een andere website, waarbij ook weer de homepage van de site wordt omzeild.
Deeplinking kan een positieve invloed hebben voor de zoekmachine optimalisatie. Zo kijkt Google naar websites om de kwaliteit van de organische links te bepalen. Een website wordt interessant gevonden door de zoekmachine als er sprake is van veel links naar dieper gelegen content.

Bij link building kan er dan ook aandacht worden besteed aan het creƫren van deep links als de pagina meer relevante inhoud te bieden dan bijvoorbeeld de homepage van een website

In het verleden zijn er rechtszaken aangespannen door kranten die te lijden hadden onder deeplinks. Door de deeplinks liepen de kranten inkomsten uit advertenties mis doordat bezoekers niet naar de homepage maar rechtstreeks naar een artikel werden geleid. In Nederland heeft de rechter dieplinken echter toegestaan.

Interne links

Bij het gebruikmaken van interne links naar een dieper gelegen deel van de website wordt doorgaans aangeraden om de title tag in te vullen en daarin het belangrijkste zoekwoord of combinatie van zoekwoorden op te nemen.

De title tag wordt in de zoekmachines getoond en laat direct een verband zien met de inhoud die erop de webpagina te vinden is. Het is al lang niet meer zo dat uitsluitend homepages van websites bij de eerste zoekresultaten te zien zijn.
Reactie plaatsen