Google Hummingbird is net als Panda en Penguin een belangrijke Google update. Deze aanpassing aan het algoritme is in 2013 doorgevoerd en is erop gericht om de gebruikers van de zoekmachine te begrijpen om zo relevant mogelijke resultaten te tonen.
Exacte zoektermen
Gebruikers van de zoekmachine voeren doorgaans exacte zoekwoorden in het veld in om op die manier de meest relevante resultaten getoond te krijgen. De relevantie van zoekresultaten is van groot belang voor Google om zo de beste gebruikerservaring te kunnen bieden.
Google Hummingbird is een van de Google updates die weinig invloed heeft op de positie van de websites als deze voldoen aan de richtlijnen van zoekmachine optimalisatie.
Bij het invoeren van een exacte zoekterm wordt er na de aanpassing van het algoritme gekeken naar wat de gebruiker daadwerkelijk bedoeld. Er wordt als het ware een analyse uitgevoerd van het zoekwoord of combinatie daarvan om de zoekopdracht in de juiste context te kunnen plaatsen.
Long tail keywords
Met betrekking tot de zoekmachine optimalisatie kan er bij Hummingbird ingespeeld worden op de techniek van het plaatsen van een zoekopdracht in de juiste context. Steeds meer mensen zoeken heel specifiek met een complete zin en daar kunnen long tail keywords uitkomst voor bieden.
De zoekmachine is namelijk steeds beter in staat om zoekopdrachten te begrijpen en toont op basis daarvan de meest relevante resultaten. Indien er voor de update ‘dichtstbijzijnde’ voor een zoekwoord werd ingevoerd, dan werd dat letterlijk getoond. Nu wordt er na de Google Hummingbird update begrepen dat er dan gezocht wordt in de eigen omgeving en worden op basis daarvan relevante websites getoond.