Google Panda is een belangrijke update die in 2011 is ingevoerd met als doel om websites van hoge kwaliteit aan bezoekers te tonen en zo de resultaten van de zoekmachine te verbeteren.
Panda kan beschouwd worden als een ranking factor in de uitbreiding op het al bestaande algoritme. Na de invoering ervan is de volgorde van de zoekresultaten veranderd. In totaal zijn er meer dan 200 rankingfactoren en deze aanvulling is daar één van.
Kwaliteit van websites
De kwaliteit van websites is belangrijker geworden met de invoering van Google Panda en ook nu nog is de kwaliteit van belang voor de zoekmachine optimalisatie. Sites van een slechte kwaliteit, bijvoorbeeld linkfarms worden zoveel mogelijk geweerd net als website die weinig inhoud hebben of waarvan de kwaliteit als slecht bestempeld wordt.
De wijziging in het algoritme heeft zo plaatsgevonden dat de sites van slechte kwaliteit een lagere positie kregen. Daardoor zijn de sites van hoge kwaliteit hoger in de zoekresultaten terecht gekomen. Overigens is de update vernoemd naar een ingenieur die bij Google in dienst was en de techniek erachter heeft bedacht, namelijk Navneet Panda.
Regelmatige algoritme update
Nadat Google Panda in 2011 is ingevoerd, hebben daarna nog een aantal wiskundige updates plaatsgevonden. Versie 4.0 is inmiddels ingevoerd in mei 2014, maar het zijn vooral de grote Engelstalige websites die daar de gevolgen van hebben ondervonden, zoals Ebay en Ask.com die een forse daling zagen van de pagina’s in de zoekresultaten.
Na Panda zijn er nog een aantal andere grote updates geweest, zoals Penguin en Hummingbird die elk een ander doel hadden. Bij Hummingbird draait het erom dat de zoektermen van gebruikers beter worden begrepen en de Penguin update heeft als doel om websites te bestrijden die op een doelbewuste manier de zoekmachine beïnvloeden.