Google updates

Google updates zijn aanpassingen van het algoritme die op periodieke wijze worden doorgevoerd. Een verandering in het algoritme kan invloed hebben op de positie van een website in een zoekmachine.

Het doel van de aanpassingen is om gebruikers van de zoekmachine steeds de hoogste kwaliteit en optimale zoekervaring te bieden. Dat betekent dat de beste websites een hoge positie krijgen en dat sites met van kwalitatief mindere aard na een update naar beneden kunnen gaan in de resultaten. 

Panda, Penguin en Hummingbird

Een aantal bekende voorbeelden van Google updates zijn Panda, Penguin en Hummingbird. De Panda update in 2011 heeft tot gevolg gehad dat sites met een lage kwaliteit geïdentificeerd kunnen worden en op een lagere positie belanden.

De Penguin update is ingevoerd om websites die zich richten op het spammen om zo hoog in de resultaten van de zoekmachine te komen. Bij spammen kan er gedacht worden aan inhoud die voornamelijk het zoekwoord bevat, maar ook linkspamming is daar een voorbeeld van.

De Hummingbird update is na de twee voorgenoemde veranderingen aan het algoritme ingevoerd. Deze update heeft als doel om de gebruiker beter te leren begrijpen als er in de zoekmachine een zoekwoord of combinatie van woorden wordt ingevoerd. Het gaat om het tonen van de meest relevante resultaten aan de gebruiker van de zoekmachine.

Zoekmachine optimalisatie na update

Het kan altijd voorkomen dat een website ineens in de zoekresultaten zakt nadat er Google updates zijn doorgevoerd. Het is dan belangrijk om de oorzaak te achterhalen en om vooral gebruik te blijven maken van white hat SEO om weer hoger in de resultaten te komen.

Een update van Google wordt doorgaans aangekondigd en daar kan dan ook op geanticipeerd worden door de richtlijnen te volgen en daar waar nodig met betrekking tot de zoekmachine optimalisatie veranderingen aan te brengen.
Reactie plaatsen