De H2 tag is een instrument dat toegepast wordt om de eerste tussenkop in een tekst mee aan te duiden. De H1 tag is ook een van de heading tags en wordt gebruikt om de titel van de tekst weer te geven.
Naast de genoemde tags is er ook nog een H3 tag die binnen de tekst van de H2 gebruikt kan worden. De titel is het belangrijkste, waarna de tussenkopjes volgen. De nummering geeft daarbij de belangrijkheid weer. Overigens hoeft een H3 niet als tag gebruikt te worden, want er kan ook steeds van de H2 als tag gebruik worden gemaakt.
Optimalisatie voor de zoekmachine
Het gebruik van een H2 tag dient als doel om de zoekmachine te laten weten waar de tekst over gaat. Het is een vorm van onpage optimalisatie. In de tussenkop wordt doorgaans het belangrijkste zoekwoord opgenomen.
Als er sprake is van meer van deze heading tags, dan hoeft echter niet in alle tussenkopjes het zoekwoord opgenomen te worden. Er kan dan ook een synoniem of afgeleide worden gebruikt.
Google kan aan de hand van onder meer de tags opmaken waar de inhoud betrekking op heeft. Dat is dan ook goed voor de zoekmachine optimalisatie.
Tussenkopjes voor bezoekers
Er is echter nog een reden waarom de heading tags gebruikt worden en dat is om duidelijkheid te bieden aan bezoekers. Het is bekend dat de meeste gebruikers van internet eerst een tekst scannen om zo snel te weten te komen waar de tekst over gaat en of het interessant is om verder te lezen.
Er wordt dan ook aangeraden om niet alleen een aantrekkelijke titel te schrijven, maar om ook de tussenkopjes met de H2 tag duidelijk en pakkend te laten zijn.