Keyword analyse is een prima begin om een content strategie te ontwikkelen. Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek geeft namelijk inzicht in het gedrag van gebruikers van de zoekmachine.
Hoe, wat en waarom?
Een keyword analyse geeft inzicht in meerdere aspecten. Zo wordt duidelijk hoe bezoekers zoeken, maar ook wat voor woorden er daarbij worden gebruikt en waarom er gezocht wordt op een bepaald keyword. Er zijn tools beschikbaar die het zoekvolume kunnen bepalen, zoals de Zoekwoordplanner van Google.
Bij het starten van een zoekwoorden onderzoek is het praktisch om eerst een lijst op te stellen met woorden die relevant zijn ten aanzien van het onderwerp van de website. Daarna kan het onderzoek worden uitgevoerd op basis van de lijst, waarbij zowel short tail als long tail zoekwoorden gebruikt kunnen worden.
Kijk naar de concurrenten
Bij een zoekwoorden onderzoek is het niet alleen van belang om te kijken welke woorden het meest gebruikt worden door gebruikers van de zoekmachine. Het is ook van belang om te kijken hoe de concurrenten van de website ranken op de keywords in de resultaten van de zoekmachine. Teksten kunnen rond belangrijke keywords worden opgebouwd, waarbij er uiteraard rekening gehouden moet worden met de zoekmachine optimalisatie.
Door te beginnen met keyword analyse en op basis daarvan een plan op te stellen voor content strategie wordt de basis gelegd voor een betere positie in de zoekmachine en voor een hogere conversie. Er komen dan namelijk meer bezoekers naar de website die gericht naar een dienst of product op zoek zijn.