Meta keywords worden in tegenstelling tot het gebruik van de meta title en meta description niet meer belangrijk geacht voor de zoekmachine optimalisatie. Het heeft voor de ranking in Google dan ook weinig zin om keywords als tag op te nemen voor elke webpagina.
Vroeger en nu
In het verleden werd er overigens door Google nog wel waarde gehecht aan het gebruik van keywords als metatag, maar nadat er veelvuldig misbruik van werd gemaakt om Google om de tuin te leiden is dit aspect als rankingfactor in elk geval verdwenen.
De tag met zoekwoorden heeft betrekking op de keywords van de webpagina die de zoekmachine kan gebruiken om een webpagina te indexeren.
Waarde voor andere zoekmachines
De meta keywords zijn van Google niet meer van belang, maar hoe zit dat met andere zoekmachines, zoals Yahoo en Bing? Voor deze zoekmachines geldt dat keywords tags uitsluitend gebruikt worden als rankingfactor van het laagste niveau.
In Nederland wordt vooral gebruik gemaakt van Google als zoekmachine en hoeft er verder geen aandacht te worden besteed aan dit type metatag. Voor Engelstalige websites die een internationaal bereik hebben, kan er wel gebruik worden gemaakt van deze optie, maar telt het niet als zwaarwegende rankingfactor.
Het is in dat geval aan te raden om zorgvuldig om te gaan met het gebruik van zoekwoorden bij het toepassen van meta keywords. De zoekmachines als Yahoo en Bing kunnen een te grote hoeveelheid keywords die als metatag zijn opgenomen namelijk als keyword spamming zien.