De meta title wordt ook wel aangemerkt als title tag en is de titel die boven de website en boven de korte beschrijving van de inhoud van de webpagina in de resultaten van de zoekmachine verschijnt. Het is om meerdere redenen van belang om deze titel te optimaliseren.
In de eerste plaats is het van belang voor de zoekmachine optimalisatie. Het opnemen van het belangrijkste zoekwoord in het begin van de title is goed voor de SEO. Daarnaast is het van belang een aansprekende titel te maken, zodat gebruikers van de zoekmachine zich aangesproken voelen om de website te bezoeken.
Zoekwoorden in de titel
In de meta title kunnen zoals gezegd zoekwoorden worden opgenomen. Deze woorden laten zien waar de inhoud van de webpagina betrekking op heeft. Zo kan gelijk door gebruikers van de zoekmachine worden opgemerkt waar de webpagina over gaat.
In de beschrijving kan een call to action worden verwerkt, zodat bezoekers op een directe manier worden uitgenodigd om de website te bezoeken. De title tag valt onder de noemer metatags. Een title tag kan met de code worden toegevoegd in het html-document.
Unieke omschrijving gebruiken
Voor de zoekmachine optimalisatie wordt aangeraden om voor elke webpagina een unieke omschrijving te gebruiken. Dat geldt zowel voor de meta title als voor de korte beschrijving.
Bij het maken van een unieke titel voor iedere webpagina geldt dat er sprake is van een maximaal aantal karakters dat in de zoekresultaten wordt getoond. De optimale lengte voor een titel is bijvoorbeeld 50 karakters inclusief spaties en voor een beschrijving wordt aangeraden om niet meer dan 150 tekens inclusief spaties te gebruiken.