Microdata

Microdata worden ingezet om de communicatie tussen Google en de website te optimaliseren. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van HTML5 tags die in de webpagina’s geïntegreerd worden.

Op deze wijze kan er relevantie informatie aan Google worden doorgegeven, die op basis daarvan rich snippets kan tonen. Dat zijn in het kort gezegd fraaie previews. Overigens bestaat daarbij ook de mogelijkheid om met behulp van Google webmaster tools zelf rich snippets toe te voegen, zoals een persoonlijke afbeelding.

Vindbaarheid verbeteren

Het toepassen van microdata en rich snippets verbetert de vindbaarheid en is in dat opzicht een prima instrument om voor de zoekmachine optimalisatie te gebruiken. Er kan specifieke informatie gemarkeerd wordt met keuze uit verschillende onderdelen, zoals producten, evenementen, bedrijven, recepten, recensies en personen.

Er is een schema beschikbaar op Schema.org dat gebruikt kan worden voor de markering van gegevens die door Google gelezen kunnen worden en op basis daarvan de rich snippets aan de zoekresultaten toevoegt.

Extra element in zoekresultaten

Rich snippets worden als extra element toegevoegd aan de resultaten van de zoekmachine. Daar waar standaard de titel, adres van de website en de korte beschrijving wordt getoond, zal met deze toepassing ook een extra element zichtbaar worden. Dat maakt dat het zoekresultaat extra opvallend is tussen de overige resultaten die getoond worden.

Google is altijd bezig met het tonen van zo relevant mogelijke resultaten en is bijvoorbeeld ook bezig met de ontwikkeling van het semantisch zoeken, waarbij er van een database met elementen gebruik wordt gemaakt. Daarbij worden er antwoorden gegeven op vragen in plaats van dat er een resultaat wordt vertoond op basis van een zoekterm.

Om de vindbaarheid van een website te vergroten wordt aangeraden om microdata te gebruiken, waarbij de inhoud wordt gelabeld om specifieke informatie te beschrijven dat betrekking heeft op een item.
Reactie plaatsen