Onpage optimalisatie wordt voor elke webpagina van een website aangeraden en is een perfecte start met betrekking tot de zoekmachine optimalisatie. Daarna kan er ook aandacht worden besteed aan offpage optimalisatie.
Op verschillende onderdelen optimaliseren
Bij onpage optimalisatie kan er aan verschillende onderdelen van de webpagina aandacht worden besteed. Bij alle landingspagina’s staat een zoekwoord centraal. Het belangrijkste keyword kan worden opgenomen in de url en in de metatags. Bijvoorbeeld in de title tag en meta description.
In de tekst van een website kunnen headings worden opgenomen. Dat zijn de tussenkopjes die het scannen voor bezoekers eenvoudig maakt en waardoor de spiders van Google de inhoud gemakkelijk kunnen beoordelen. Het is wel belangrijk dat het keyword niet te vaak in de tekst voorkomt, zodat er rekening gehouden kan worden met de keyword density.
Afbeeldingen optimaliseren
Het optimaliseren van webpagina’s gaat verder, want ook kunnen er interne links worden toegevoegd in een tekst. Het is bijvoorbeeld ook belangrijk om met de laadsnelheid rekening te houden. In dat opzicht is het van belang om ook andere content, zoals afbeeldingen en video’s te optimaliseren.
Tot slot kan bij onpage optimalisatie aangeraden worden om een sitemap toe te voegen. Dat stelt de robots van Google in staat om gemakkelijk toegang te krijgen tot de inhoud en de webpagina te indexeren, zodat deze in de zoekresultaten vertoond kan worden.
Het is overigens voor de zoekmachine optimalisatie niet voldoende om de aandacht alleen aan de optimalisatie van webpagina’s te richten. Zo is het verkrijgen van autoriteit en op natuurlijke wijze laten ontstaan van backlinks eveneens van belang.