RDFa

RDFA staat als afkorting voor Resource Description Framework in Attributes en dat heeft betrekking op het beschrijven van gegevens door gebruik te maken van attributen. Het gaat om het labelen van specifieke informatie, zoals de markering van een recensie, persoon of restaurant.

Mogelijkheden voor het markeren

Er zijn verschillende mogelijkheden voor het markeren van inhoud. Google raadt bijvoorbeeld aan om gebruik te maken van microdata, maar bij RDFA kan ook gekozen worden voor simpele kenmerken in XHTML tags.

Het gebruikmaken van het markeren van inhoud kan van belang zijn voor de zoekmachine optimalisatie. Er kan namelijk aan Google worden getoond dat er op de webpagina belangrijke informatie staat. Om die reden spelen rich snippets onder meer een rol op het gebied van SEO.

Op een simpele manier gegevens markeren

Door gebruik te maken van de service van Schema.org kunnen gegevens op een simpele manier gemarkeerd worden. Aan de hand van microdata kan specifieke inhoud van de website beschreven worden. Deze informatie wordt in de vorm van rich snippets weergegeven in de resultaten van de zoekmachine.

Het semantisch zoeken kan daarop aansluiten. Daarbij worden namelijk vragen beantwoord in plaats van dat er resultaten worden getoond in de zoekmachine op basis van zoekwoorden.

Bij het toepassen van RDFa kan op een specifieke manier aan Google duidelijk worden gemaakt welke inhoud er op de webpagina te vinden is. De gebruiker van een zoekmachine kan op deze manier weer sneller vinden wat gezocht wordt doordat de beschrijving van de gegevens in de resultaten getoond wordt. Dat heeft weer als voordeel dat bezoekers die gericht op zoek zijn naar een specifiek onderwerp eerder bij de website uitkomen.
Reactie plaatsen