Semantisch zoeken

Semantisch zoeken legt de basis voor het verkrijgen van het beste resultaat dat door de zoekmachine wordt getoond. In 2012 heeft Google al de eerste stappen op dit gebied gezet om in de zoekmachine antwoorden op vragen te kunnen geven in plaats van dat er op basis van een zoekwoord een lijst met resultaten werd getoond.

Om de meest relevantie opzicht te kunnen aanbieden, kan Google gebruikmaken van een gigantische database met entiteiten die in de loop der jaren zijn verzameld. Het kan in ieder geval gezien worden als een aanvulling op het huidige zoekgedrag.

Semantisch web legt verbanden

Bij het semantisch zoeken legt het semantisch web verbanden tussen de zoekopdracht en de beschikbare informatie. Er zijn een aantal mogelijkheden die ook aansluiten bij het verbeteren van de resultaten in aansluiting op een zoekopdracht.

Er kan bijvoorbeeld van rich snippets gebruik worden gemaakt en RDFa toegepast worden om selectieve inhoud te markeren. Een beknopt overzicht met gegevens zal dan getoond worden in de resultaten van de zoekmachine.

Een korte beschrijving wordt in dat opzicht ook wel semantic markup genoemd en biedt Google de mogelijkheid om de inhoud van een bepaalde webpagina sneller te begrijpen. Met betrekking tot het semantisch web geld dat de invoering van Schema.org webmasters de gelegenheid hebben gekregen om op een efficiƫnte manier informatie te markeren.

Het semantisch zoeken zal in de toekomst een steeds grotere rol spelen doordat de zoekmachine tracht om zoveel mogelijk het meest ideale resultaat te tonen op een zoekvraag door de gebruiker.
Reactie plaatsen