Sitelinks

Sitelinks zijn extra links die in de zoekresultaten naar voren kunnen komen en onder de title tag getoond worden. Deze links zijn bedoeld om de gebruikers behulpzaam te zijn door de betreffende website te navigeren.

De linkstructuur van een website wordt door Google geanalyseerd om op die manier korte routes te vinden die gebruikers op een efficiënte wijze naar een relevante pagina leiden. Het is een soort snelknoppeling met beknopte informatie.

Niet voor alle resultaten

De sitelinks komen niet standaard voor in de lijst met zoekresultaten van de SERP, want daar heeft Google de controle over. Het is wel mogelijk om voor een website na te gaan of er extra links zijn en welke dat zijn. Dat kan door het programma van Google webmaster tools te gebruiken, waarin een overzicht wordt geboden van de verschillende links.
Er zijn verschillende manieren om te stimuleren dat Google sitelinks van een website gaat opnemen in de lijst met zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om een anchor tekst voor interne links te gebruiken en pagina’s van een meta descriptions te voorzien.

Dat is overigens altijd gunstig voor de zoekmachine optimalisatie. Verder spelen kwalitatieve inkomende links een rol en wordt de autoriteit van de site beoordeeld door Google.

Google kijkt verder of er sprake is van een gestructureerde navigatie en of er geclusterde links zijn. Verder is het tot slot van belang dat de spiders van Google de website op een gemakkelijke manier kunnen crawlen.
Reactie plaatsen