5 tips voor het opzetten van een social media campagne

5 tips voor het opzetten van een social media campagne

5 tips voor het opzetten van een social media campagne vormen een goede basis om via de sociale netwerken meer naamsbekendheid te verkrijgen en een grotere doelgroep te bereiken.

Bepaal het doel en de doelgroep

Het is in de eerste plaats van belang om het doel te bepalen en de doelgroep vast te stellen die je wilt bereiken. Door een doel vast te stellen wordt er een concrete richting geboden waarin de campagne gevoerd kan worden.

Naast het bepalen van de doelgroep is het ook belangrijk om uit te zoeken waar de doelgroep zich bevindt, wat voor acties zij ondernemen en op welke wijze het beste met hen gecommuniceerd kan worden.

Bied interessante content

Om de aandacht van je doelgroep te trekken en de aandacht van bezoekers vast te blijven houden, is het van belang om interessante content te bieden. Dat kan variëren van een instructievideo tot een infographic en van een informatief artikel tot originele afbeeldingen.

Kwaliteit van de content is belangrijker dan de kwantiteit en ook is het belangrijk dat er aandacht besteed wordt aan de originaliteit. Een social media campagne slaagt pas echt als de informatie ook gedeeld wordt met anderen, want dan wordt een grotere doelgroep bereikt.

Zorg voor interactie

Het is aan te raden om actief te zijn op sociale netwerken en interactie te stimuleren. Dat kan onder meer door interessante content te bieden, maar ook door vragen te stellen en zelf te reageren op berichten.

Als er vragen aan jou gesteld worden via de sociale netwerken, dan is het belangrijk om daar antwoord op te geven. Ook indien de vraag een klacht of een probleem betreft, dient er zorgvuldig mee om te worden gegaan.

Richt je niet puur op de verkoop

Het is van belang om de activiteiten op de sociale netwerken als Facebook, Google Plus, YouTube, Pinterest en Twitter niet puur commercieel te laten zijn. Als de doelgroep overspoeld wordt met reclame en promoties dan gaat de interesse snel verloren.

Beperk daarom de puur commerciële activiteiten en zorg dat er een gezonde verhouding bestaat tussen niet-commerciële acties en promoties. Op die manier blijft de doelgroep interesse houden.

Meet de effecten

Wie een campagne opzet met een bepaald doel voor ogen zal de resultaten moeten meten om te kijken of de acties succesvol zijn geweest. Daarbij kan er gebruik worden gemaakt van de gegevens van Google Analytics. De strategie kan op basis van de gemeten resultaten op elk moment worden bijgesteld.

De bovenstaande tips voor het opzetten van een social media campagne vormen een uitstekende basis om naamsbekendheid te vergroten en de doelgroep op een effectieve manier te bereiken.
Reactie plaatsen