Van nationaal naar internationaal met je website in zeven stappen
Van nationaal naar internationaal met je website in zeven stappen
28 februari 2019 
in SEO

Van nationaal naar internationaal met je website in zeven stappen

Internationaal uitbreiden met je website. Je online bezoekersaantallen en conversies blijven maar groeien. De volgende stap: van nationaal naar internationaal met je website of webshop! Maar hoe pak je zo’n uitbreiding succesvol aan? In dit artikel leggen we je stap voor stap uit hoe je van jouw uitbreiding naar het buitenland een succes maakt. 

Van nationale naar internationale website

Er zijn verschillende redenen waarom je jouw website wilt uitbreiden naar het buitenland. Het kan bijvoorbeeld altijd al een droom van je geweest zijn om in het buitenland zaken te doen, of omdat je een kans tot uitbreiding ziet in je huidige website, product of dienstverlening.

Voorbeelden:

  • Een deel van je huidige bezoekers bekijkt je website vanuit een ander land dan waaruit jij opereert
  • Een deel van je huidige bezoekers spreekt een andere taal dan waarin jij communiceert op jouw website
  • Je voorziet dat jouw product of dienst in andere landen een gat in de markt opvult dat nu nog niet gevuld wordt

Wat de reden voor uitbreiding ook is: ga niet zomaar van start, maar ga doelgericht te werk. Is SEO voor jouw nationale website een belangrijke bron van verkeer, houdt er dan rekening mee dat er bij internationaal succes iets meer komt kijken dan simpelweg een taal aan je website toevoegen en je huidige teksten te laten vertalen.

Succesvolle internationale SEO in 7 stappen

Wil je van jouw internationale website een succes maken, volg dan onderstaande stappen. We gaan er in dit stappenplan vanuit dat je al weet naar welk land (of welke landen) je zal gaan uitbreiden.

1. Juiste URL-structuur kiezen

Wil je een nieuwe internationale website bouwen, dan zul je daar eerst een digitaal plekje op het web voor moeten vinden. Je kan er voor kiezen om je nieuwe internationale website op een compleet nieuwe domeinnaam te plaatsen of om een subfolder of subdomein op je huidige website te plaatsen.

Nieuwe domeinnaam

Heeft jouw huidige website een .nl adres – en leent de naam van je website zich ervoor – dan raden we aan om een nieuwe domeinnaam te kiezen waarbij je alleen de Country Code Top Level Domain (ccTLD) wijzigt. Een ccTLD is de landcode die bij het land hoort waar jij naar wilt uitbreiden. Voor België is dit bijvoorbeeld .be en voor Duitsland .de. De rest van de url blijft dan hetzelfde.

Voorbeeld: ompro.nl uitbreiden naar ompro.de

Een ccTLD laat Google weten in welk land deze website opereert en geeft je daarmee een voorsprong in de nationale zoekresultaten voor dat land. Ook zullen gebruikers eerder op resultaten in de SERP klikken die overeenkomen met de ccTLD die zij in hun land gewend zijn. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar ‘sportschoenen’, dan klikken gebruikers in Nederland eerder op een .nl adres dan een .de adres.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de ccTLD die jij op het oog hebt al bezet is. In dat geval kun je er ook voor kiezen om een General Top Level Domain (gTLD) te kiezen, zoals een .com of .org extensie, en vervolgens de juiste taal in te stellen. Meer hierover in stap twee.

Voorbeeld: ompro.nl uitbreiden naar naar ompro.com (met Duitse taalinstellingen)

Er zijn ook redenen te bedenken waarom jouw huidige url niet werkt met een andere landcode erachter. Bijvoorbeeld omdat jouw domeinnaam in het Nederlands geschreven is en onbegrijpelijk is voor bezoekers die de Nederlandse taal niet spreken. In dat geval kun je er voor kiezen om een compleet andere domeinnaam te nemen dan je huidige domeinnaam.

Voorbeeld: abc-sportschoenen.nl uitbreiden naar abc-sportschuhe.de

Natuurlijk kleven zijn er ook nadelen aan een nieuwe domeinnaam. De grootste is dat je nieuwe website nog geen domein autoriteit heeft opgebouwd. Je kan dan niet leunen op je originele website en zult dus vanaf 0 moeten beginnen. Daarnaast zul je registratie van de domeinnaam en hosting moeten betalen voor je nieuwe website.

Subfolder of subdomein

Leent jouw huidige nationale domein zich ervoor, dan kun je er ook voor kiezen om deze uit te breiden met een subfolder of subdomein. Een subdomein stel je in door een extra laag toe te voegen aan het begin van je url. Met een subfolder bedoelen we een extra map aan het eind van je domeinnaam.

Voorbeeld: abc-sport.com uitbreiden naar de.abc-sport.com of abc-sport.com/de/

Voor ccTLD domeinen raden we dit echter niet aan, omdat er dan twee landcodes in de URL staan. Dit kan onduidelijk zijn voor bezoekers.

Voorbeeld: ompro.nl uitbreden naar ompro.nl/de/ of naar de.ompro.nl

Kiezen voor een subdomein of -folder heeft enkele voordelen en nadelen ten opzichte van een nieuwe domeinnaam.

Voordelen zijn dat je al je internationale websites binnen één domein behoudt, dat je geen extra kosten hoeft te maken voor het registreren van een nieuwe domeinnaam of hosting en dat je al reeds vertrouwen en autoriteit hebt opgebouwd bij Google.

Nadelen zijn dat niet iedere website zich voor deze constructie leent, dat je goed moet opletten dat je elk deel van je website de juiste taal meegeeft en dat zowel Google als gebruikers over het algemeen ccTLD domeinen prefereren.

2. Juiste taal instellen

Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie is Google een handje te helpen om jouw teksten beter te begrijpen. Een meertalige website opzetten en optimaliseren doe je niet zo maar. Door op iedere webpagina aan te geven in welke taal deze geschreven is en welke vertalingen er nog meer voorhanden zijn, draag je je steentje bij en zul je in het betreffende land in de betreffende taal beter vindbaar zijn.

Kies je er voor om je huidige website uit te breiden met een subdomein of subfolder, of kies je voor een gTLD domein, dan zul je de taal van al je pagina’s moeten definiëren voor zoekmachines. Dit doe je door middel van de Hreflang-tag.

De Hreflang-tag plaats je in de <head> sectie op elke webpagina van je website. Let er hier goed bij op dat je zowel de taal als het land specificeert.

Een aantal voorbeelden:

Taal en landHTML-code
Nederlands in Nederland<link rel=”alternate” href=”https://www.ompro.nl/” hreflang=”nl-nl” />
Nederlands in België<link rel=”alternate” href=”https://www.ompro.be/” hreflang=”nl-be” />
Frans in België<link rel=”alternate” href=”https://www.ompro.com/” hreflang=”fr-be” />
Frans in Frankrijk<link rel=”alternate” href=”https://www.ompro.fr/” hreflang=”fr-fr” />

De functie van een Hreflang-tag is om aan te geven dat er ook andere webpagina’s bestaan waar dezelfde content op staat in een andere taal. Elke van bovenstaande codes dienen dus toegevoegd te worden aan alle webpagina’s in alle verschillende talen.

Let op: Hreflang is voor velen een struikelblok. Lees dus vooral ook eens wat Google er zelf over zegt.

3. Juiste hosting kiezen

Google hanteert honderden ranking factoren om te bepalen welke pagina’s hoog in de zoekresultaten getoond worden en welke laag. Een erg belangrijke ranking factor is laadsnelheid.

Een veelgemaakte fout bij het opzetten van een internationale website is om de hosting in het thuisland af te nemen. Dit kan de laadsnelheid vertragen, doordat gegevens heel de wereld over gestuurd worden voor ze de bezoeker bereiken. Voor zware websites en landen met minder snel internet kan dit gevolgen hebben voor de SEO van je internationale website.

Heb je er voor gekozen om een nieuwe domeinnaam te registreren voor jouw internationale website? Het advies is dan om altijd hosting en IP-adres in het land af te nemen waar (het grootste deel van) de bezoekers van jouw internationale website zich bevinden.

4. Focus op de juiste zoekmachine

Google is in Nederland – en in vele andere landen – veruit de grootste zoekmachine. Dit is echter niet in álle landen het geval. Je doet er daarom goed aan om je in te lezen in de keuze van zoekmachines bij gebruikers in het land waar jij naar wilt uitbreiden.

In China is Google bijvoorbeeld verboden en is Baidu (met 80% marktaandeel) de grootste en in Rusland heeft Yandex een aandeel van 50%. Ook hebben Bing en Yahoo in sommige landen een groter aandeel dan we in Nederland gewend zijn. Het is dan de moeite waard om ook voor deze zoekmachines te optimaliseren.

Een paar opvallende verschillen zijn bijvoorbeeld dat meta-keywords in Bing en Yahoo nog steeds een rol spelen en dat anchorteksten met specifieke keywords een belangrijke ranking factor zijn. Ook heeft Bing zijn eigen tools, zoals Bing’s Places for Business als alternatief voor Google Mijn Bedrijf en de Bing Webmaster Tools waar je je webpagina’s kunt indienen ter indexatie.

Voor Baidu is mobile-first design nóg belangrijker dan voor Google en is een SSL-verbinding vrijwel een vereiste om opgenomen te worden in de zoekresultaten. Meta keywords en meta descriptions zijn in Baidu een ranking factor en de kwaliteit van de backlinks zijn voor deze zoekmachine veel belangrijker dan de kwantiteit.

In Yandex is een keyword in de URL een belangrijke ranking factor. SSL is daarentegen minder belangrijk en no-follow links worden als niet-bestaand beschouwd.

Zoals je ziet, werken alle zoekmachines op een andere manier en achten ze verschillende zaken belangrijk voor de ranking in hun zoekresultaten. Heeft een bepaalde zoekmachine een groot aandeel in het land waar jij naar wilt uitbreiden, dan doe je er goed aan een SEO specialist te vinden die daar mee om weet te gaan.

5. Doe opnieuw zoekwoorden onderzoek

Mensen in andere landen gebruiken andere zoekwoorden voor dezelfde diensten en producten die wij in Nederland ook kennen. Daarnaast hebben mensen in andere landen nu eenmaal andere behoeften en lossen jouw producten of diensten mogelijk een andere probleem op. Enkel je huidige teksten vertalen is daarom helaas niet genoeg als je internationaal wilt gaan met je website.

Het is aan te raden om in ieder geval een zoekwoorden onderzoek uit te laten voeren door een lokale SEO specialist. Iemand die de taal spreekt en de mensen van het land begrijpt.

De technieken en tools die je in kunt zetten blijven hetzelfde. Maar ontdekken welke zoekopdrachten mensen gebruiken en wat de achterliggende intentie is? Daar zul je toch echt de taal voor moeten spreken.

6. Laat je teksten vertalen door een native

De juiste woorden en zinnen gebruiken is enorm belangrijk. Een slechte zin wekt wantrouwen op. Schrijf je er twee achter elkaar, dan is de kans groot dat een bezoeker je website niet meer vertrouwt en ergens anders op zoek gaat naar de informatie, producten of diensten die zijn probleem oplossen. Google kijkt mee, ziet de gebruiker van de één naar de andere website gaan en besluit dat jouw pagina niet aansluit bij de zoekopdracht en geeft jouw webpagina een lagere ranking.

Bovenstaand voorbeeld is een reëel probleem wanneer je je webteksten niet goed laat vertalen. Voor goede SEO posities zijn sterke webteksten enorm belangrijk, zowel in binnen- als buitenland. Het advies is daarom altijd om je huidige webteksten te laten vertalen door een native: iemand die woont en leeft in het land waarnaar jij naar wilt uitbreiden en reeds zijn strepen als SEO copywriter heeft verdiend.

7. Voer lokale linkbuilding uit

Als je je bezighoudt met online vindbaarheid, weet je dat SEO uit drie pijlers bestaat: techniek, content en autoriteit. De eerste twee hebben we in voorgaande stappen reeds besproken.

Autoriteit bouw je op door externe links te genereren richting jouw website. Hierbij kun je wachten tot andere websites vanzelf organisch naar jou linken, maar je kan het ook pro-actief benaderen door middel van linkbuilding.

Links vanaf een Nederlands domein, geschreven in het Nederlands, zijn niet zo effectief voor jouw anderstalige pagina’s. Je zult daarom autoriteit moeten opbouwen voor het land waar jij naar gaat uitbreiden door links te genereren van webpagina’s geschreven in die taal, met de juiste taalinstellingen en het liefst nog met het juiste ccTLD. Een internationale linkbuilder kan je hierbij helpen.

Klaar voor de sprong?

Een uitbreiding naar het buitenland is een geweldige stap voor elke website. Maar zoals je leest, komt er wel wat meer bij kijken dan je teksten door een online vertaler halen. Zo moet je goed nadenken over de juiste URL-structuur, waar je je hosting laat doen, op welke zoekmachines je gaat focussen en moeten je teksten en zoekwoorden goed vertaald worden. Tot slot zul je aan de slag moeten met internationale linkbuilding.

Een goede voorbereiding en samenwerking met mensen en specialisten die de taal beheersen en de cultuur kennen is daarbij erg belangrijk.

Online marketing bureau Ompro heeft dit traject al vaker succesvol doorlopen voor verschillende websites die de stap maakten naar het buitenland. Benieuwd hoe wij je kunnen ondersteunen om van jouw uitbreiding een internationaal succes te maken? Neem dan contact met ons op!

Reactie plaatsen

Contact met een Ompro specialist

Online marketing specialist contact
Cookie erbij?