Linkbuilding bestaat uit het laten ontstaan van externe links die naar de website verwijzen. Dat kan zowel op een natuurlijke als op een actie manier. Bij natuurlijke links geldt dat de website dusdanige interessante inhoud te bieden heeft, dat de links vanzelf gedeeld worden door bezoekers.
Actief backlinks creëren
Een actieve manier van het creëren van links is door zelf op zoek te gaan naar sites, waar een link van de website op kan worden geplaatst. Dat heeft vooral zin als de link op een website met autoriteit terechtkomt en bijvoorbeeld geen enkele zin als de link op een van de vele link farms of op nietszeggende directories wordt geplaatst. Google kijkt bij backlinks namelijk naar de autoriteit van een website en ziet ook dan het liefst de links op natuurlijke wijze ontstaan.
Linken naar relevante content
Met betrekking tot link building geldt dat er ook gebruik kan worden gemaakt van deeplinking, waarbij er naar een dieper gelegen deel van een website wordt verwezen in plaats van naar bijvoorbeeld de homepage. De zoekmachine bepaalt onder meer aan de hand van deeplinking de kwaliteit van de website.
Er zijn ten aanzien van links nog een aantal termen die vaak voorbij komen, zoals dofollow en nofollow. Met de laatstgenoemde term wordt aan de robots van Google gemeld dat een webpagina waarnaar verwezen wordt met een hyperlink niet moet worden geïndexeerd. Bij dofollow wordt juist de opdracht gegeven om de link wel te volgen.
Link building is belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie, maar het beste is als de externe links op een natuurlijke manier gerealiseerd worden. Op dit manier ziet Google namelijk dat de inhoud van een website of webpagina door bezoekers waardevol wordt geacht. Je kunt ook je linkbuilding uitbesteden bij Ompro.