Copywriting versus SEO

Copywriting is het schrijven van teksten om bezoekers op je website actie te laten ondernemen of te informeren.

De actie kan variƫren van het kopen van een product tot het afnemen van een dienst en van het invullen van een vragenlijst tot het aanvragen van een offerte. Copywriting kan daarbij onderdeel zijn van SEO, maar dat hoeft niet altijd.

Het liefst wil je natuurlijk altijd bezig zijn met je website optimaliseren, maar bij het schrijven van teksten is het belangrijk om daarbij vanuit je doel de tekst vorm te geven.

Het is vaak minder aantrekkelijk om een titel te zien, waar alleen maar zoekwoorden in zijn opgenomen. Bezoekers vinden het prettiger om een verleidelijke titel te zien.

Het is belangrijk om bij het schrijven van teksten je niet blind te staren op de optimalisatie van de zoekmachine.

Je schrijft namelijk in de eerste plaats voor je bezoekers en als die tevreden zijn, dan levert dat meteen voordeel op doordat er direct een actie volgt op het bezoek.

Schrijf voor je bezoekers

Het schrijven voor de bezoekers van je website sluit natuurlijk het optimaliseren van de tekst voor de zoekmachine niet uit.

Je kunt wel degelijk SEO en copywriting met elkaar combineren, maar dan wel zo dat het gebruik van zoekwoorden niet overheersend wordt.

Je kunt zoekwoorden in de titel en subtitels verwerken, maar dan wel op een manier dat je er ook een prikkelende of verleidelijke titel van maakt.

Ook het opnemen van een voordeel voor je bezoekers in een titel trekt altijd meteen de aandacht.

Schrijf unieke teksten

Het is verder belangrijk dat je altijd voor unieke teksten zorgt en deze dus niet kopieert van een andere site. Als je eerst voor je bezoekers schrijft dan loont dat zich meestal vanzelf.

Bezoekers kunnen namelijk de inhoud van je website delen via sociale media of een link op hun eigen website of blog opnemen die naar je site verwijst.

Als bezoekers zo tevreden zijn dat de informatie gedeeld wordt, dan heeft je manier van copywriting zeker succes en leidt dat automatisch tot SEO door de aandacht die je website kan krijgen door links en het delen op sociale media.

Overigens kun je copywriting ook heel goed inzetten om een gastblog te schrijven, waarbij je natuurlijk eveneens in de eerste plaats voor het publiek schrijft, maar daarnaast meteen aan zoekmachine optimalisatie doet door het opnemen van een link in je tekst.
Reactie plaatsen