Google updates: Alles over Panda en Penguin

Van alle grote Google updates was Google Panda de eerste. Google Panda is een van de honderden factoren die invloed heeft op het bepalen van de volgorde in de resultaten van de zoekmachine.

De aanvulling op het algoritme is vanaf februari 2011 actief, maar in Nederland pas vanaf de maand augustus 2011.

Het belangrijkste doel van de invoering is websites met een lage kwaliteit te weren uit de zoekresultaten, waarbij je kunt denken aan websites die als zogenoemde content farms beschouwd worden.
Websites met een goede kwaliteit kregen indirect profijt van de invoering. Niet doordat deze beloond werden, maar door het weren van slechte sites.

De aanvulling op het algoritme bestaat uit een filter die over een specifieke tresshold beschikt. Dat betekent dat als een pagina of site daarboven komt er sprake is van een lage kwaliteit en als de pagina of site eronder blijft er sprake is van een hoge kwaliteit.

Overigens kan één pagina van slechte kwaliteit de hele website negatief beïnvloeden.

Als je site door een specifieke pagina tot een website met een slechte kwaliteit is beoordeeld, dan kun je de kwaliteit ervan verbeteren om je positie in de zoekresultaten te herstellen.

Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor unieke content, waar je bezoekers ook echt wat aan hebben. Google Panda kijkt bij de beoordeling van sites namelijk ook naar de bounce-rate van je site en naar de gemiddelde duur die bezoekers op je site doorbrengen. Benieuwd welke website factoren Panda nog meer gebruikt?

Google Penguin Update

Google Penguin is actief sinds 24 april 2012 als een vervolgupdate op het eerder ingevoerde Google Panda, die als aanvulling op het algoritme het doel had sites van een slechte kwaliteit te weren.

Het doel van de vervolgupdate is het bestrijden van websites die bewust de zoekmachines manipuleren.

Bij de vervolgupdate is er een filter geïntroduceerd, waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen websites die bijvoorbeeld keywords misbruiken of grote hoeveelheden slechte links kopen en tussen websites die op een natuurlijke manier hoger in de zoekresultaten willen komen.

Deze manipulatie staat ook wel bekend als black hat seo of grey hat seo.

Er wordt op verschillende manieren beoordeeld of een website een onnatuurlijk linkprofiel kent. Zo wordt er gekeken naar de linkteksten van externe links, de relevantie van backlinks, de periode waarin de links zijn ontstaan en de oorsprong van de inkomende links.

Social media en backlinks

Een belangrijk punt waar de zoekmachine tegenwoordig rekening mee houdt naast de overige genoemde factoren zijn de sociale signalen.

Als een webpagina op een bepaald moment in één keer veel backlinks krijgt, dan wordt verondersteld dat de inhoud ook gedeeld wordt op social media, zoals Facebook, Twitter en Google plus.

Mocht de betreffende content niet verspreid worden via social media, dan is dat voor de zoekmachine aanleiding om te veronderstelling dat er sprake is van het manipuleren van de zoekmachine.

Overigens wordt daarbij vooral gelet op signalen die vanuit Google plus komen omdat de zoekmachine daar uiteraard meeverbonden is.

Als je rekening houdt met Google Panda en Google Penguin, zorg je voor een evenwicht tussen de optimalisatie voor de zoekmachine en de optimalisatie van je site voor je doelgroep en bezoekers.
Reactie plaatsen