Organische vs betaalde zoekresultaten

Organische vs betaalde zoekresultaten

De organische resultaten en betaalde resultaten in de zoekmachine van Google laten zien dat het een het ander kan versterken.

De basis begint uiteraard bij het verkrijgen van een goede positie van je website in de natuurlijke zoekresultaten.

Het behalen van een hoge positie in de natuurlijke resultaten is belangrijk, want het blijkt dat van het totale bezoek aan websites tot 45 procent dat doet via de eerste pagina met zoekresultaten.

Betaalde zoekresultaten hebben overigens vaak een hogere conversie dan organische resultaten.

Bezoekerspercentages laten verschil zien

De gesponsorde resultaten blijken in de praktijk minder bezoeken op te leveren dan bij de organische weergave.

Met betrekking tot de gesponsorde advertenties bovenaan de resultaten blijkt dat tot 25 procent van de gebruikers daarvoor kiest.

De gesponsorde resultaten aan de rechterkant wordt het minst op geklikt.

Daarnaast krijgt een kwart van de bezoekers toegang tot een website door de url rechtstreeks in te voeren. De gegevens van bezoekersaantallen zijn afkomstig van een onderzoek van het WUA.

Uit het bovenstaande blijkt, dat als er gekeken wordt naar de organische versus betaalde zoekresultaten de natuurlijke positie in de zoekresultaten van groot belang is.

Daar komt bij dat meer dan dertig procent van de gebruikers bij het bezoeken van de eerste website daar een aankoop of aanmelding doen.

Waar kies je voor?

De keuze voor het behalen van een hoge positie in de natuurlijke resultaten kun je combineren met een Adwords campagne, maar je kunt je ook alleen richten op een positie in de betaalde resultaten te krijgen.

De keuze die je maakt kun je van je doel afhankelijk laten zijn.

In de organische resultaten is er sprake van een grote concurrentie op bepaalde zoekwoorden en als de kans klein is dat je een hoge positie kunt bereiken, kun je Adwords inzetten om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Een andere optie is om meer op longtail zoekwoorden te richten, zodat je een sneller en gerichter resultaat krijgt.

Doe je dat via betaalde zoekresultaten dan moet je wel bedacht zijn op de kosten, want belangrijke keywords zijn prijzig per klik. Ook is de conversie vaak lager bij shorttail zoektermen.

Een betaalde campagne is ook in het bijzonder geschikt als je een tijdelijke actie onder de aandacht van een groot publiek wilt brengen. Daar leent een advertentie zich natuurlijk perfect voor.

Heb je een beperkt budget tot je beschikking, dan kun de keuze maken om al je pijlen te richten op een natuurlijke hoge positie in de zoekmachine.

Zo kun je voor jezelf op basis van het doel en de middelen afwegen welke keuze je het beste kunt maken, waarbij je de organische resultaten vs betaalde resultaten tegen elkaar af kunt zetten.
Reactie plaatsen