Optimaliseer de afbeeldingen in je webwinkel

Optimaliseer de afbeeldingen in je webwinkel

Optimaliseer de afbeeldingen in je webwinkel, zodat de zoekmachine weet waar de afbeelding betrekking op heeft en beter geïndexeerd wordt.

Bovendien wordt de laadtijd van de productpagina verkort als je zorgt voor optimalisatie van de foto’s die op de pagina vertoont worden.

Geef de afbeelding een goede bestandsnaam

Een van de SEO technieken die je kunt gebruiken is een goede bestandsnaam aan de foto te geven. Dat kun je doen door het belangrijkste zoekwoord, zoals de naam van het product, merk en type te gebruiken in de bestandsnaam.

De zoekmachine kan de bestandsnaam lezen en weet dus waar de productfoto op de betreffende pagina in de webwinkel betrekking op heeft. Dat zorgt ervoor dat je beter op de zoekterm gevonden kunt worden en je hoger in de resultaten van de zoekmachine zal komen.

Comprimeer de foto

De bestandsgrootte van de afbeelding speelt een belangrijke rol met betrekking tot de laadtijd van de webpagina en ook daar kijkt Google naar. Bovendien is het voor bezoekers wenselijk als een website snel laadt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dh81Qi5qwzc[/youtube]

Het comprimeren van een foto houdt in dat de bestandsgrootte wordt verkleind door bijvoorbeeld het kleurgebruik te verminderen.

Er gaat in dat geval geen kwaliteit verloren. De kleur neemt bij het comprimeren per  pixel dan minder bits in beslag.

Eventueel kan ongewenste informatie van een foto worden verwijderd door deze bij te snijden, waarna de bestandsgrootte verkleind kan worden door dat wat bijgesneden is te verwijderen uit het afbeeldingbestand.

Gebruik een alt tag en title tag

Je kunt de afbeeldingen in je webwinkel verder optimaliseren door een alt tag en title tag te gebruiken. Door deze tags te gebruiken wordt er aan de afbeelding een bepaalde waarde meegegeven die door de zoekmachines gezien wordt.

De alt tag is een attribuut dat een beschrijving meegeeft aan de afbeelding en geeft dus in het kort weer wat er op de foto te zien is. De title tag wordt gebruikt om extra informatie te verstrekken aan een gekoppeld element, zoals een hyperlink.

Wil je op het gebied van SEO je webwinkel laten scoren, dan is het verstandig om niet alleen de productpagina te optimaliseren, maar ook de afbeeldingen in je webwinkel.
Reactie plaatsen