Webwinkel SEO vs website SEO

Webwinkel SEO vs website SEO

Webwinkel SEO kent ten opzichte van website SEO een gelijke basis. Unieke content is namelijk een van de belangrijkste instrumenten om een hogere positie in de zoekmachine te krijgen.

Elke site dient over unieke inhoud te beschikken daarbij wordt er geen onderscheid gemaakt of het een webshop betreft.

Het kan wat meer creativiteit vergen om waardevolle content te bieden aan bezoekers die online winkelen, maar in de basis gelden dezelfde adviezen op het gebied van optimalisatie.

Optimaliseren van urls, titles en descriptions

Elke site en webshop dient per pagina geoptimaliseerd te worden, waarbij er een unieke url, unieke titel en unieke meta description moet worden gebruikt.

Dat betekent dat in elk geval het belangrijkste zoekwoord in alle drie elementen moet worden opgenomen.

Het zoekwoord terug laten komen in de url is natuurlijk belangrijk, want zo kan de zoekmachine direct bepalen waar de pagina over gaat. Datzelfde geldt ook voor de title en meta description.

Deze drie elementen worden bovendien getoond in de zoekmachine als een gebruiker het zoekwoord of combinatie van zoekwoorden heeft ingevoerd.

Afbeeldingen en video’s optimaliseren

Bij de toepassing van webwinkel SEO en website SEO is het altijd belangrijk om waardevolle content aan te bieden. Daar hechten je bezoekers en Google veel waarde aan.

De content hoeft dan ook niet uitsluitend uit tekst te bestaan, maar kan het beste gecombineerd worden met afbeeldingen en video’s.

De afbeeldingen en video’s dienen op hun beurt weer geoptimaliseerd te worden en dat doe je door rekening te houden met de bestandsnaam en door naast een title tag en alt tag ook een beschrijving toe te voegen.

Social media

Social media is tegenwoordig een geweldig instrument om een grote doelgroep te benaderen via verschillende kanalen als Facebook, Google Plus, Twitter en Pinterest.

Plaats daarom op je site en in je online winkel de bekende sociale media buttons, die bezoekers kunnen gebruiken om je informatie met hun relaties te delen.

Het plaatsen van buttons is belangrijk, maar het is ook van belang om zelf actief te blijven op de verschillende social mediakanalen. Zo kun je contact onderhouden met de bezoekers van de site of klanten van de webshop.

Interne links

Intern link gebruik is altijd goed, want zo kunnen bezoekers extra informatie verkrijgen over een bepaald product of onderwerp.

Ook voor zoekmachine optimalisatie is dat van belang, want zo kan Google zien op welke pagina’s de nadruk wordt gelegd.

Bij het gebruikmaken van interne links is het belangrijk om aandacht te besteden aan de anchor tekst. Daarin kan bijvoorbeeld het zoekwoord worden opgenomen van de pagina waarnaar verwezen wordt.

Call tot action

Bezoekers en klanten willen graag duidelijkheid en daarom kan er perfect gebruik worden gemaakt van een call to action.

Vertel de bezoekers wat ze moeten doen en gebruik daarvoor bijvoorbeeld een button om hen actie te laten ondernemen.

In een call to action kun je een boodschap opnemen, zoals ‘Bestel nu het product’ of ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief’. Een duidelijke call to action biedt in elk geval een hogere conversie.

Voor webwinkel SEO en website SEO is de basis voor de zoekmachine optimalisatie gelijk, het vergt soms iets meer creativiteit.
Reactie plaatsen