Duplicate content is not done

Duplicate content is not done

Duplicate content is not done en onder meer omdat het door Google niet gewaardeerd wordt en zelfs afgestraft kan worden.

Er wordt van dubbele content gesproken als er twee pagina’s eenzelfde inhoud hebben. Je kunt op je eigen website dubbele content hebben staan, maar in dit artikel gaat het over externe websites met dezelfde inhoud.

Het is niet verstandig om de inhoud van een andere website rechtstreeks over te nemen om zo hoger te scoren in de zoekmachines.

Google kan namelijk zien welke website als eerste de inhoud presenteerde. Bovendien is het niet netjes ten opzichte van de eigenaar van de andere website om zomaar klakkeloos dezelfde inhoud te gebruiken.

Bedenk je dus maar twee keer voordat je besluit om inhoud van een andere site over te nemen. Het kan namelijk ook als een schending van de auteursrechten worden gezien en daar kun je problemen mee krijgen als je daarvoor aansprakelijk wordt gesteld.

Het is bovendien veel beter voor de zoekmachine optimalisatie om unieke content aan te bieden op je website. Overigens kan het voorkomen dat je onbewust duplicate content op je website hebt staan.

Dat gebeurt vaak bij webwinkels die de productomschrijving van de leverancier overnemen. Daarvoor geldt eveneens dat het beter is om een unieke productomschrijving te maken. Je bent je concurrenten dan een stapje voor als die nog wel de productomschrijvingen van de leverancier gebruiken.

Je kunt zelf ook te maken krijgen met duplicate content als iemand anders inhoud van jouw website heeft overgenomen. In dat geval kun je de webmaster aanspreken om de inhoud te verwijderen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om te controleren of je dubbele content op je site hebt staan of dat iemand anders jouw inhoud heeft gekopieerd. Daarvoor kun je onder meer Copyscape gebruiken, waarbij je url van je webpagina opgeeft en ziet waar jouw content eventueel voorkomt.
Reactie plaatsen