3 tips om je webwinkel goed vindbaar te maken

3 tips om je webwinkel goed vindbaar te maken

Deze 3 tips kunnen je helpen om je webwinkel goed vindbaar te maken, zodat er meer bezoekers naar de webshop komen en de omzet verhoogd kan worden.

Het zijn effectieve tips die binnen enkele weken al de zichtbaar kunnen zijn in de zoekresultaten.

Optimaliseer titels

Het optimaliseren van titels van elke productpagina in de webwinkel is de eerste stap op weg naar een hogere positie in de zoekmachine. Het is belangrijk om het zoekwoord van de productpagina in de titel op te nemen.

Het gaat daarbij niet alleen om de titel en subtitels van de tekst van de productbeschrijving, maar ook om de meta title. Deze titel is namelijk zichtbaar voor de gebruikers van de zoekmachine.

Neem de naam van het product eventueel in combinatie met het merk op in de titel, subtitels en meta title op.

Bij de naam van het product kun je bijvoorbeeld in plaats van een zwarte iPhone een meer uitgebreide beschrijving nemen, zoals een zwarte Apple iPhone 5 16GB.

Benoem dus duidelijk de kenmerken en eigenschappen, omdat deze ook als zoekwoorden worden ingevoerd.

De productnaam en het merk zijn vaak veelgebruikte zoektermen en een zoekwoordenonderzoek kan meer duidelijkheid geven over de meest gebruikte zoektermen.

Maak een unieke productbeschrijving

Gebruik niet de voorgeschreven producttekst van de fabrikant, want die wordt door meerdere webwinkels gebruikt en daardoor niet als uniek beschouwd door Google.

Maak dan ook voor elk product in de webwinkel een unieke beschrijving en gebruik daarbij subtitels.

In de tekst wordt een duidelijk beschrijving gegeven van het product en kunnen de eigenschappen en specificaties worden omschreven.

Ook kan er gebruik worden gemaakt van long tail zoekwoorden, zodat de productpagina op meerdere combinaties van zoekwoorden kan worden gevonden.

Een voorbeeld van long tail zoekwoorden is hierboven al genoemd en betreft: zwarte Apple iPhone 5 16GB. Een ander voorbeeld is: goedkope last minute vakantie Turkije juli.

Bij het maken van een unieke productbeschrijving hoort ook een meta description en een meta title die direct zichtbaar zijn voor de gebruikers van de zoekmachine.

Geef een duidelijke omschrijving, zodat gebruikers weten dat het product in je webwinkel te vinden is en de doorklik kans hoger zal zijn.

Optimaliseer afbeeldingen van producten

In de meeste webwinkels wordt er gebruik gemaakt van afbeeldingen van de producten om de bezoekers een beeld te geven van het artikel.

Het is belangrijk dat elke afbeelding wordt geoptimaliseerd, zodat de zoekmachine de inhoud kan herkennen en de webwinkel voor dat product hoger in Google zal komen.

Het optimaliseren van de afbeelding doe je door een bestandsnaam mee te geven met daarin het zoekwoord.

Daarnaast is het belangrijk om een title tag en een alt tag mee te geven aan elke afbeelding. Verder kun je de foto ook nog een beschrijving meegeven voor de optimalisatie.

Zorg ook dat overbodige witruimte wordt weggelaten.

Bij de optimalisatie van afbeeldingen is het ook belangrijk om deze te comprimeren. Dat houdt in dat het kleurgebruik wordt beperkt, zodat de grootte van het bestand verkleind kan worden.
Reactie plaatsen