Social media gebruiken in je webwinkel

Social media gebruiken in je webwinkel

Social media gebruiken in je webwinkel is een extra instrument om potentiële klanten te bereiken.

Er zijn meerdere manieren waar Facebook, Twitter, Google Plus en Pinterest ingezet kunnen worden om meer bezoekers te krijgen in de webwinkel.

Bovendien kan de inzet van social mediakanalen ook een positieve invloed hebben op de ranking in de zoekmachines.

Effectieve toepassingen

Een van de effectieve toepassingen is het plaatsen van de social share knoppen op een strategische plek.

In principe kunnen op elke productpagina social media buttons worden geplaatst, maar daar zullen niet alle bezoekers gebruik van maken.

Het is wel effectief om de buttons aan de bezoeker te tonen op het moment dat er daadwerkelijk een product in de webwinkel is gekocht.

Als de bestelling is geplaatst en de klant heeft het product gekocht, dan is de klant tevreden en sneller geneigd om de blijdschap te delen via social mediakanalen.

In de bevestiging van de aankoop kan de deelknop worden geplaatst met bijvoorbeeld een tekst als ‘Bent u enthousiast over het product?

Deel het dan met uw vrienden via Facebook, Twitter, Google Plus of Pinterest’. Deze directe aansporing levert meer kans op succes dan dat er gebruik wordt gemaakt van de button op de productpagina zelf.

Geef de bezoeker een beloning

Social media in de webwinkel kan ook prima gebruikt worden om bezoekers te belonen als de informatie of het product gedeeld wordt via Facebook, Twitter, Google Plus of Pinterest.

De beloning kan bijvoorbeeld bestaan uit een korting als de inhoud van de pagina in webwinkel gedeeld wordt via een van de sociale netwerken.

Dat levert de bezoeker een direct voordeel op en zorgt ervoor dat de webwinkel een grotere bekendheid krijgt op de sociale netwerken.

In plaats van korting op een product kan er ook aan andere vormen van beloning worden gedacht, zoals aan gratis verzending van een product of een gratis artikel dat geleverd wordt bij een bestelling.

Social media in webwinkels kan als een extra instrument gebruikt worden, waarbij er wel gelet moet worden op effectieve toepassingen om het ook succesvol te laten zijn.
Reactie plaatsen