Stimuleer interactie in je webwinkel

Stimuleer interactie in je webwinkel

Stimuleer interactie in je webwinkel om op die manier user generated content te ontwikkelen. Er zijn verschillende manieren waarop bezoekers van de webwinkel op een actieve wijze betrokken kunnen worden.

User generated content is een belangrijk onderdeel van de webwinkelstrategie, want het zorgt voor unieke inhoud op de website en daar wordt grote waarde aan toegekend door de zoekmachines.

Verschillende opties

Er zijn verschillende opties die je toe kunt passen om bezoekers van de webwinkel te bewegen een reactie achter te laten. Zo kan er gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid om bezoekers een review over een gekocht product te beschrijven, maar kan er ook gevraagd worden naar reacties of ervaringen.

Dat heeft niet alleen praktisch nut voor het beïnvloeden van de positie in de zoekmachine, maar is eveneens waarde verhogend voor potentiële klanten.

Die kunnen namelijk op basis van de reviews besluiten om tot aankoop van het betreffende product over te gaan. Het werkt dus ook nog eens conversie verhogend.

Om bezoekers te motiveren een product review achter te laten, kan er bijvoorbeeld een beloning in het vooruitzicht worden gesteld, zoals een korting bij de aankoop van een volgend product in de webwinkel.

De meeste webwinkels krijgen van klanten of bezoekers regelmatig vragen binnen. Het is natuurlijk mogelijk om een aparte pagina aan te maken met daarop de meest gestelde vragen en de antwoorden.

Het is echter ook een optie om een vraag over een specifiek product op de productpagina te plaatsen met daarbij uiteraard het antwoord.

Social media

Sociaal media gebruiken in je webwinkel is echt aan te raden, want daarmee wordt de kans benut om een grote potentiële doelgroep te bereiken. Plaats daarom social media knoppen in de webwinkel, zodat bezoekers de gelegenheid krijgen om informatie te delen.

Het stimuleren van interactie in de webwinkel kan actief worden benaderd door bijvoorbeeld een actie op te zetten. Bezoekers doen graag mee aan acties als prijsvragen en kortingen en zijn ook sneller geneigd om dat via social media te delen.

Zelf moet je natuurlijk ook actief zijn in het gebruik van social media door bijvoorbeeld op vragen van klanten te reageren en acties via Facebook, Twitter en Google Plus te promoten.

De mogelijkheid van interactie in de webwinkel is niet alleen van grote waarde voor de zoekmachine, maar ook voor de bezoekers.
Reactie plaatsen